A A A
Ritreservering:
088 - 10 50 166

Klantenservice:
088 - 10 50 143
Ritreservering: 088 - 10 50 166
Klantenservice: 088 - 10 50 143

Veelgestelde vragen

Veel vragen worden beantwoord in de brochure:  Brochure VP Flex Vervoer versie 1.0  (klik om te downloaden)

Het tarief van de heenweg is anders dan dat van de terugweg, hoe kan dat? Het tarief dat u betaalt is het opstaptarief + het aantal kilometers  x het kilometertarief. Het kan door bijvoorbeeld eenrichtingswegen voorkomen dat uw heenrit korter of langer is dan uw terugrit. Het aantal kilometers wordt bepaald door de routeplanner op basis van de snelste route.

Hoe ver mag ik reizen met VP Flex Vervoer? Met een Wmo-pas mag u maximaal 25 kilometer reizen via de kortste afstand (puntbestemmingen uitgezonderd). De puntbestemmingen kunt u vinden in de folder en het vervoersreglement.

De taxi is te vroeg/te laat, mag dat? Voor Wmo-ritten mag de taxi 15 minuten eerder of later komen bij het ophaaladres. Bij priortiteitsritten en bij ritten met een OV-aansluiting is het belangrijkste dat de reiziger op tijd op de bestemming of het OV-station is.

Hoe lang wacht de taxi als ik niet klaar sta? De taxi wacht maximaal 5 minuten bij de deur. U kunt gebruikmaken van de bel- of sms-service van VP Flex Vervoer. Dan wordt u vooraf gewaarschuwd dat uw taxi onderweg is en er dus zo aankomt.

Ik heb per ongeluk niet het goede bestemmingsadres doorgegeven bij het boeken. Wat moet ik nu doen? De eindbestemming van uw rit die is doorgegeven bij de boeking is de bestemming waar de chauffeur u naartoe brengt. De chauffeur mag hier niet van afwijken. Wilt u de eindbestemming wijzigen? Dan annuleert u tijdig de foutieve rit en boekt u een nieuwe rit.

Welke gegevens heb ik nodig om een rit te reserveren? Houd uw pasnummer bij de hand en zorg dat u het adres (straatnaam + huisnummer of postcode + huisnummer) weet van uw bestemming. Van heel veel gangbare bestemmingen, zoals ziekenhuizen, theaters, etc. hebben wij de adressen wel in ons systeem staan. Wij adviseren u uw ritten zo min mogelijk in de ochtend- en avondspits te boeken. Het is dan druk en dan is er kans op vertraging. Het reserveringsnummer is het best bereikbaar tussen 10:00 uur en 16:00 uur en vanaf 19:00 uur.

Kan VP Flex Vervoer mij een ritoverzicht toesturen? Een ritoverzicht van gereisde ritten en kilometers kan belangrijk zijn voor bijvoorbeeld uw jaaropgave belastingen. Als u een vervoerspas heeft van het VP Flex Vervoer dan kunt u op uw persoonlijke internetpagina uw ritoverzicht inzien en printen. 
NB: VP Flex Vervoer heeft geen ritoverzichten van 2018. Daarvoor dient u contact op te nemen via de telefoonnummers: 085 - 489 45 55 (Nissewaard) 085 - 7600173 (overige).

Mag iemand anders op mijn Wmo-pas reizen? Nee, dat mag niet. Uw Wmo-pas is beslist persoonsgebonden en mag alleen door u gebruikt worden. Het is niet toegestaan uw pas uit te lenen aan andere personen.

Kan de taxi blijven wachten als ik alleen maar even hoef te pinnen/recept ophalen etc.? Nee, de taxi mag niet op u blijven wachten. Wij boeken voor u een retourtaxi op 30 minuten.

Mijn correspondentieadres moet aangepast worden in verband met onder bewind stelling. Wat moet ik doen? Bewindvoerders van Wmo-pashouders zorgen ervoor dat het correspondentieadres wordt gewijzigd bij het Wmo-loket van de betreffende gemeente.

Medisch begeleider toegevoegd op een Wmo-pas, wat betekent dat? Wanneer er een medisch begeleider is vermeld op uw Wmo-pas, dan is het niet toegestaan alleen te reizen. U dient te allen tijde met een medisch begeleider te reizen. De medisch begeleider reist gratis met u mee.

Wat is een indicatie bestemmingsbegeleider? Indien u wel zelfstandig kunt reizen met het VP Flex Vervoer, maar niet zelfredzaam bent op de plek van bestemming – bijvoorbeeld vanwege een bepaalde aandoening of handicap – dan kunt u één bestemmingsbegeleider meenemen. Heeft u van de gemeente toestemming om een bestemmings-begeleider mee te nemen dan mag u wel reizen zonder begeleiding. Dat is uw eigen keuze. De bestemmingsbegeleider moet wel samen met u in- én uitstappen. Voor deze begeleider moet hetzelfde bedrag betaald worden als voor uw rit.
Uw gemeente kan deze oplossing met u bespreken en bepalen of deze voor u geschikt is. U moet bij de boeking van de rit aangeven, dat deze begeleider met u meegaat.

Zijn de boekings- en reismogelijkheden op feestdagen anders? Ja, dat kan. Houd deze website in de gaten voor informatie over feestdagen. Wij raden u aan uw rit voor de feestdagen op tijd te boeken! (voor Kerst adviseren wij minimaal 7 dagen vooraf).

Gaan mijn vaste ritten op feestdagen gewoon door? Op nationale feestdagen (Nieuwjaarsdag, 1e en 2e Paasdag, Koningsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag en 1e en 2e Kerstdag) worden de vaste ritten niet uitgevoerd. Wilt u toch reizen? Boek dan uw rit opnieuw, op de gebruikelijke manier.

Is de OV-begeleiderskaart geldig binnen het VP Flex Vervoer? De OV-begeleiderskaart is niet geldig binnen het VP Flex Vervoer. Deze begeleiderskaart is bedoeld voor reizigers die niet zonder persoonlijke begeleiding met het 'normale' openbaar vervoer kunnen reizen. Wilt u een gratis begeleider meenemen? Dit is in het VP Flex Vervoer niet mogelijk met een OV-begeleiderskaart. U kunt wel een medepassagier meenemen. De eerste medepassagier betaalt voor de rit hetzelfde bedrag als u. Is begeleiding voor u echt noodzakelijk, dan kunt u als Wmo-er bij uw gemeente een indicatie voor medisch begeleider aanvragen.

Kan ik mijn begeleiders/hulpmiddelen/dieren/kinderen gewoon meenemen? De eerste meereizende betaalt ook het Wmo-tarief. De medisch begeleider reist gratis. Uw meereizende kinderen t/m 3 jaar reizen ook gratis en uw meereizende kinderen van 4 t/m 11 betalen hetzelfde voor een rit als u. Overige meereizenden betalen het commerciële tarief. Hulphonden en kleine huisdieren in een mand, kooi of tas op schoot, reizen ook gratis. Andere/grotere huisdieren mogen niet mee.

Hoe ver mag u vooruit plannen? Dan kan tot een jaar vooruit.